Tuesday 24 July 2012

Lawatan ke Zoo Negara


Tuliskan sebuah karangan bertajuk ‘Lawatan ke Zoo Negara’.

       Pada masa cuti sekolah yang lalu, sekolah saya telah mengadakan  suatu lawatan sambil belajar ke Zoo Negara. Lawatan ini sertai oleh beberapa orang murid dan guru. Saya turut menyertai lawatan tersebut.

       Kami bertolak pada pukul 6.00 pagi dengan menaiki sebuah bas yang disewa khas. Kami tiba di Zoo Negara pada pukul 10.00 pagi. Kemudian guru kami beratur untuk membeli tiket. Setelah itu, kami masuk ke dalam Zoo Negara.

       Di dalam zoo terdapat pelbagai jenis binatang seperti singa , gajah, zirafah , monyet , buaya , burung  dan sebagainya. Binatang yang liar dikurung di dalam sangkar sementara binatang yang jinak seperti arnab dibiarkan bebas. Suasana di dalam zoo riuh-rendah dengan bunyi binatang  dan kicauan burung.

       Kami sempat menyaksikan satu pertunjukan gajah dan ular di Zoo Negara. Pertunjukan itu diadakan sempena cuti sekolah . Saya gembira melihat gajah bermain bola dan ular menari mengikut bunyi serunai. Saya mengambil beberapa keping gambar sebagai kenang-kenangan.

       Selepas itu, kami berasa penat. Saya dan kawan-kawan saya berehat seketika di beberapa pondok yang disediakan khas kepada pelawat. Kami makan sambil memerhatikan gelagat unggas.

       Pada pukul 5.00 petang kami bertolak pulang. Walaupun penat, lawatan ini dapat menambahkan ilmu pengetahuan kami. 



No comments:

Post a Comment