Sunday 11 September 2011

Faedah Menabung

Tulis sebuah karangan bertajuk ‘Faedah Menabung’.

Setiap orang harus berjimat cermat. Berjimat cermat boleh membantu seseorang ke arah tabiat menabung. Menabung banyak faedah kepada kita. Kerajaan juga menggalakkan kita menabung.

 Wang yang kita menabung boleh kita gunakan untuk membeli alatulis seperti pen, pensel, pembaris, buku ulang kaji dan sebagainya . Dengan cara ini kita dapat membantu ibu bapa kita.

Manabung juga boleh menyedarkan kita tentang kepentingan wang. Wang amat penting di dunia ini. Tanpa wang kita tidak dapat melakukan amalan mulia seperti menderma dan membantu orang miskin.


Dengan menabung wang kita boleh menerapkan nilai-nilai murni  pada diri kita. Manabung membentuk diri  kita berdikari, berdisiplin, rajin  dan sebagainya. Nilai-nilai murni seumpama ini membantu kejayaan diri.

Menabung wang juga boleh mengelakkan kita daripada  sikap boros. Kita tidak  akan membeli barang-barang yang kurang penting.  Amalan membazir merupakan amalan syaitan.

Kesimpulannya, setiap orang harus menabung untuk masa depan. Menabung amalan yang mulia. Benarlah kata peribahasa, sedikit-sedikit, lama-lama menjadi bukit.

No comments:

Post a Comment